Monday, September 16, 2019

BBM3410Satu2019 DIRI




Assalamualaikum w.b.t, dan selamat sejahtera. 
Nama di beri adalah Nur Afza Syarfa dan berasal dari Johor Bahru; telah menetap dan dibesarkan di Selangor kurang lebih hampir 15 tahun. kini, menetap di Seri Kembangan. Mendapat pendidikan seawal usia 6 tahun sehingga ke peringkat universiti dalam bidang Linguistik Melayu di Universiti Putra Malaysia (UPM). 


Saya merupakan anak bongsu daripada empat (4) orang adik-beradik. Keluarga saya merupakan keluarga yang memiliki darah dari negara senusantara iaitu Jambi, Indonesia. Oleh itu, kepelbagaian dari segi adat dan budaya yang membentuk kesenian dalam keluarga amat dititikberatkan. Misalnya cara sopan santun sIstem panggilan di sana seperti panggilan 'aki', 'paman', 'cik mas' dan banyak lagi yang masih digunakan di dalam keluarga. 


Pada masa senggang, saya meminati menulis puisi atau juga membaca bahan bacaan sama ada berbentuk ilmiah mahupun kreatif. Prinsip yang ditanam dalam diri, 'tidak mengapa walaupun kita bukan dalam golongan sastera, yang utamanya adalah menulis' kerana menulis dapat menggerakkan daya ilmu dalam fikiran kita. Oleh itu, di tahun akhir pengajian ini saya mencabar diri saya untuk menulis seberapa banyak yang mungkin penulisan jurnal mahupun artikel untuk disebarluas serta dikongsi kepada masyarakat; khususnya berkaitan seni tulisan Melayu (Jawi)  


'Setiap langkah, pastikan dilangkahi dengan redha Tuhan dan ibu bapa'



Terima kasih atas kesudian kalian membaca. 

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: Ketika dan Kalimat

K ETIKA DAN KALIMAT 💛💚💙💝 Bergelar pelajar tahun akhir, di semester akhir bukan mudah sebenarnya ya adik-adik. Nampak kami jalan...